Sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media

SisältömarkkinointiEi mitä tahansa sisältöä tai markkinointia

Sisältömarkkinointi tarkoittaa pitkäjänteistä viestintää, josta kohderyhmä kiinnostuu, ja jota se arvostaa. Se ei siis ole mitä tahansa sisällöntuotantoa tai markkinointiviestintää.

Sisältömarkkinointi kuuluu jo monen kirjoittajan työhön. Vielä useampien siihen toivottaisiin lähtevän mukaan.

Jotta sisältömarkkinointi onnistuisi kirjoittajilta, heidän on ensiksikin tunnistettava omalta alalta sopivat aiheet: mikä eri kohderyhmiä kiinnostaisi.

Toiseksi on osattava tuottaa noista aiheista laadukasta sisältöä esimerkiksi someen, blogiin tai uutiskirjeeseen.

Sisältömarkkinointi koulutusteemana

Poimi koulutukseen tai valmennukseen esimerkiksi seuraavia näkökulmia:

Blogi, joka erottuu edukseen

  • Blogiin kannatta käyttää resursseja vain, jos se eroaa jotenkin organisaation muusta viestinnästä. Tässä työpajassa syntyy yhteinen suunnitelma menestyvälle yritys- tai yhteisöblogille. Bloggaajille tarjoamme omia koulutuksia.

Järkevästi sosiaaliseen mediaan

  • Somea ympäröi yhä ajoittain hurja hype. Mitä hyötyä sosiaalinen media tarjoaa yrityksille ja yhteisöille? Entä mitä se vaatii? Voiko mukaan lähteä vain kokeilemaan – ilman selkeää suunnitelmaa?

Kiteyttävä kirjoittaminen

  • Some vaatii kiteyttämisen taitoa. Kiteytynyt teksti on sekä lyhyttä ja tiivistä että kirkasta ja terävää. Miten lyhentää oikein? Miten pelkistää? Pitäisikö joskus kärjistää?

Mielipide kirjoitukseksi

  • Etenkin asiantuntijaorganisaatio voi toteuttaa sisältömarkkinointia osallistumalla kiinnostavilla kannanotoilla julkiseen keskusteluun. Tämä koulutus tarjoaa eväät hyviin mielipidekirjoituksiin.

Rivit ja rivien välit

  • Kirjoitettukaan vuorovaikutus ei perustu pelkästään sanoihin ja niiden kirjaimelliseen merkitykseen. Etenkin somessa on runsaasti sanatonta tai viitteellistä viestintää. Miten oppia lukemaan ja kirjoittamaan rivien välejä?

Sisältömarkkinoinnin abc

  • Koulutuksessa selviää, miten sisältömarkkinointi eroaa tavanomaisesti markkinoinnista ja organisaatioiden perinteisestä asiaviestinnästä. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on edistää tärkeitä tavoitteita mutta ei kalastele välitöntä hyötyä.

Tekstiä someen

  • Somessa ei toimi samanlainen teksti kuin perinteisillä kanavilla. Millaista on hyvä teksti eri somekanavilla? Miten rakentaa yrityksen tai yhteisön brändiä sopivan rennolla otteella?

Uutiskirje, jota odotetaan

  • Sähköpostissa käydään kovaa viestintäkilpaa, vaikka EU:n tietosuoja-asetus näyttää jonkin verran vähentäneen meilimarkkinointia. Miten saada ihmiset liittymään postituslistalle, avaamaan viesti ja tutustumaan sen sisältöön?

Vuorovaikutus kirjoittaen

  • Hyvä vuorovaikutus vaatii kirjoittajalta sekä ilmaisutaitoa sekä kykyä ja halua tulkita toisten viestejä. Miten lukea kuuntelevalla mielellä? Miten kirjoittaa keskustelevalla otteella?

Yksi aihe, monta kanavaa

  • Koulutus tiivistää monikanavaisen kirjoittamisen perusteet. Vinkkejä on tarjolla sisällöntuotannon suunnitteluun ja organisointiin, samoin taipuisaan tekstiin, jota voi helposti versioita eri kanaville.

Valitse toteutustapa sisältömarkkinoinnin koulutukseen

Edellä esitellyistä ja monista muistakin näkökulmista voi suunnitella

  • tekstipajan pienryhmälle
  • tehotunnin isolle joukolle.

Sisältömarkkinoinnista on oma jaksonsa myös verkkokurssilla Kirjoitusopas verkossa.

Voit etsiä sopivaa vaihtoehtoa myös koulutusmuodon mukaan.

Pyydä tarjous sisältömarkkinoinnin koulutuksesta

Helpoimmin laadit kattavan tarjouspyynnön verkossa.

Voit kuvata koulutustarpeen myös sähköpostissa – toimisto(at)scriptio.fi.

Muut koulutusalueet

 

 

Tulosta Tulosta