Kirjoitusopit koeajolla sähköpostissa

Kirjoituskoulun kesäkyselyn kiinnostavimpia tuloksia oli se, että paljon useammat toivoivat kirjoitusvinkkejä meilitse kuin somessa. Uteliaan piti kokeilla, olisiko säännöllisessä sähköisessä oppikirjeessä tosiaan ideaa.

Elokuun Kirje kirjoittajalle -kokeiluun ilmoittautui mukaan ilahduttavan iso ja monipuolinen joukko. Yllättävän monet tilasivat luvatut neljä tietoiskua meiliinsä.

Kokeilu oli tietenkin maksuton.

Paljon klikkejä, vähän palautetta

Kirje kirjoittajalle -viestit keräsivät tilaston mukaan olennaisesti enemmän avauksia kuin tavanomaiset uutiskirjeet. Myös tarjolla olleita linkkejä vastaanottajat klikkailivat ahkerasti.

Into hiipui hieman loppua kohti, mutta neljännenkin kirjeen tunnusluvut olivat ihan mukavat. Lukijoita ei näyttänyt karkottaneen edes se, että joissakin linkeissä oli vikaa.

Kokeilujakson päätteeksi ryhmälle meni kolmesta kysymyksestä koostunut palautekysely. Se tuotti ikävän yllätyksen: vain viidennes vastasi.

Pitäähän jonkinlainen pettymys tietysti jokaisessa pilotissa kokea. Ellei kokeilu osoita yhtään ongelmaa, se on epäonnistunut.

Pettymys piti siis vain niellä ja tutkia tarkoin niitä vastauksia, joita kyselyyn tuli. Palaute oli erittäin suopeaa. Monet olivat jopa kirjoittaneen kiitoksensa sanallisen vastauksen muotoon.

Melkein kaikki vastaajat kertoivat avanneensa jokaisen neljästä kirjeestä ja loputkin 2–3 kirjettä.

Lukija-ajattelu ja uusi kirjoitustaito kiinnostivat

Kirjeet lukaisemalla sai jonkin verran kirjoitusvinkkejä. Lisää niitä oli linkkien takana.

Tarjolle tuli elokuun aikana pdf-muodossa kymmenkunta eri oppimateriaalia. Palautekyselyyn vastanneista useimmat uskoivat hyödyntävänsä niitä monipuolisesti. Eniten mainintoja keräsivät seuraavat viisi:

  1. Arvioi, miten lukija-ajattelu toteutuu tekstissäsi -ohje
  2. Uusi kirjoitustaito työelämässä -lukemisto
  3. Lukija-ajattelu puheista teksteihin -pikavinkit
  4. Kartoita tilanteesi kirjoittajana -pikavinkit
  5. Näin havainnollistat abstraktia tekstiä -pikavinkit.

Yksilöllistä sisältöä kerran viikossa – maksutta

Kirje kirjoittajille jää tällä tietoa vain kokeiluksi. Asian ratkaisi palautekyselyn kolmas kohta.

Kysymys koski sitä, miten sähköpostitse toimitettava tietoisku pitäisi toteuttaa, jotta vastaaja voisi omassa organisaatiossaan harkita tai suositella sen tilaamista. Vastaajat saivat rastittaa useampiakin vaihtoehtoja.

Viikkokirje sai monin verroin enemmän kannatusta kuin kuukausikirje.

Myös räätälöinti oli lähes kaikille kynnyskysymys – ja räätälöinti nimenomaan tiimin tai henkilön, ei koko yrityksen tai yhteisön tarpeisiin.

Kolmas vaatimus liittyi yksittäisissä vastauksissa jompaan kumpaan tai molempiin edellä mainittuun: kirjeen pitäisi olla maksuton.

Menestymisen mahdollisuuksia olisi oppikirjeellä, joka ilmestyisi kerran viikossa tiimille tai yksilölle räätälöitynä eikä maksaisi mitään.

Sellaista en ainakaan minä lupaa. Jos jokin yritys tarjoaisi noin huikean palvelun esimerkiksi valtionhallintoon tai kuntasektorilel, ilmassa taitaisi leijailla korruption kitkerää käryä.

Aina kannattaa kokeilla ja kehittää

Pienistä pettymyksistä huolimatta tämäkin kokeilu kannatti. Jos valmennusyrityksellä tai yksittäisellä valmentajalla ei ole meneillään aina vähintään paria pilottia, kehitystyö on jäänyt hunningolle.

Kirje kirjoittajalle -kokeilussa oli pieniä paloja aineistoista, jotka sisältyvät parhaillaan rakentuvaan Kirjoituskoulu verkossa -palveluun. Tuon palvelun voi ainakin syksyn pilottivaiheessa hankkia joko määräaikaiseksi verkkokurssiksi tai pysyvään käyttöön ohjepankiksi.

Mietinnässä on myös lisenssi, joka antaisi sisäiselle valmentajalle oikeuden jakaa aineistoa harkintansa mukaan talon muille kirjoittajille. Jaetaan sitä nimittäin joka tapauksessa, ovat käyttäehdot tai tekijön toivomukset millaisia hyvänsä. Myös tästä asiasta Kirje kirjoittajalle -projekti antoi terveellisen muistutuksen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *