Sote-viestintä vaatisi lukija-ajattelua

Oma Häme

Oma Häme houkuttelee bannereilla vastaajia nettikyselyynsä.

Sote-uudistus on valtava myös viestintäurakkana. Ennusmerkit eivät lupaa hyvää. Nyt tarvittaisiin asiakas- ja lukija-ajattelua ja muutenkin parasta mahdollista osaamista.

Netissä on jo useamman viikon ajan hyppinyt silmille bannereita, jotka huutelevat seuraavia sloganit:

  • ”Arvauskeskuksesta terveyskeskus?”
  • ”Neuvola kaipaa neuvojasi.”
  • ”Ohita jono ja vastaa!”

Asialla ilmoittaa olevansa Oma Häme, joka Kanta-Hämeessä valmistelee sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ja maakuntahallinnon uudistusta.

Mikä ihmeen Oma Häme?

Jo Oman Hämeen nimivalinta on outo. Nimistönsuunnittelijoiden ammattitaito on toki ennenkin sysätty syrjään. Seurauksena on pitkä, ilmeisesti päättymätön sarja epäonnistuneita nimiä.

Onkohan Kanta-Hämeen ideanikkareilta unohtunut perehtyä Kotimaisten kielten keskuksen Kotuksen nimistöohjeisiin? Tässä pari poimintaa niistä:

  • ”Ymmärrettävä nimi on tavoitettavuuden kannalta ensimmäinen linkki viranomaisen ja asiakkaan välillä.”
  • ”Hyvä virallinen nimi sisältää sanan, josta selviää, mistä kohteesta on kyse (tie, alue, koulu, virasto).”

Oma Häme ei viittaa tavullakaan sosiaali- ja terveyspalveluihin, jotka kai kuitenkin ovat uudistuksen ydintä siinä kuin maakuntahallintokin. Vai onko tarkoitus viestiä, että koko Häme on tulevaisuudessa yhtä suurta sotea?

En ole toistaiseksi löytänyt tietoa siitä, mikä tämä Oma Häme oikein on. Onko se projekti, kuntayhtymä vai mikä? Kaikkein vähiten asiaa valaisee nimi.

Kaukana ihmisten arjesta

Nimeäkin suurempi ihmetyksen aihe on alussa mainittu kampanja. Se tarjoaa kouluesimerkin siitä, mihin pinnallinen tai suorastaan valheellinen asiakas- ja lukija-ajattelu johtaa:

  • Kohderyhmää nuoleskellaan ensin näennäishauskuudella.
  • Hauskuus haihtuu jo muutaman rivin päästä ja tilalle tulevat ylimielinen munkkilatina.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus – samoin kuin niiden nykyisyys – on kaikkea muuta kuin leikin asia. Ja jos on pakko vääntää vitsiä, eikö kukaan olisi keksinyt mitään arvauskeskusta tuoreempaa?

Sloganeilla ei ole myöskään yhteyttä kyselyyn, johon lukija banneria klikattuaan päätyy. Tarjolla on rutiinikysymysten jälkeen kaksi kohtaa, joista huomattava osa sote-palvelujen tarvitsijoista ei saa takuulla mitään tolkkua:

  • ”Oletko ehdottanut tai toteuttanut KEHITYSIDEOITASI markkinoilla jo oleviin tuotteisiin tai palveluihin tai onko sinulla ollut uusia tuote- tai palveluideoita?”
  • ”Arvioi miten seuraavat uusiin tuotteisiin ja palveluluihin liittyvät väittämät sopivat Sinuun.”

– Otan yleensä selvää uusista tuotteista ja palveluista mahdollisimman aikaisin.

– Olen saanut merkittävää hyötyä ottaessani uuden tuotteen tai palvelun aikaisin käyttöön.

– Olen testannut laitevalmistajien minulle lähettämiä uusia testituotteita tai palveluita.

– Minulla on tuote tai palvelutarpeita, joita ei löydy nykyisistä valikoimista.

– Olen tyytymätön nykyiseen tuote tai palvelutarjontaan.”

Mistä markkinoista, tuotteista ja valikoimista tässä oikein on kyse?

Tavallinen terveyskeskuksen tai keskussairaalan asiakas ei jäsennä palveluja tai niiden puutetta noilla sanoilla. Ilmeisesti kyselyn tekijät ja/tai tilaajat ovat hurmioituneet bisneselämän opeista niin, että lukijakunta on unohtunut.

Vai onko tämä jokin valekysely?

Suurin viestintäurakka sataan vuoteen?

Oma Häme on ilmeisesti päättänyt hoitaa viestintähommat näppärillä nimillä ja tuuppaamalla juttuja mahdollisimman moneen tuuttiin:

  • Haloo Häme
  • Oma Tuuma
  • Some-Häme
  • Omassa Hämeessä -blogi
  • muutosjohtajan vlogi
  • ja niin edelleen.

Hyvä, että Oma Häme elää ajan hermolla ja satsaa nettiin ja etenkin sosiaaliseen mediaan. Kanavien määrä ei kuitenkaan korvaa laadukasta sisältöä.

Sote- ja maakuntauudistusta on sanottu Suomen suurimmaksi uudistukseksi sataan vuoteen. Sen voivat pilata monet asiat – myös taitamaton viestintä. Toistaiseksi sote näyttää monen kansalaisen silmissä suurelta sotkulta.

Myös Oman Hämeen kannattaisi tarjota maakunnan asukkaille sisältöä, joka saa lukemisen tuntumaan ajan ja vaivan arvoiselta. Sitä se asiakas- ja lukija-ajattelu tarkoittaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *